dimarts, 13 de juliol de 2010

La violació


Aquesta pintura em va impactar en gran mesura la primera vegada que la vaig veure. No sabia pas el títol (del qual es pensa que no fou posat per l'autor) però em va causar una impressió (mai millor dit)  fruit de la barreja d'erotisme i violència.
Fou una peça abandonada durant 40 anys al taller del pintor referida per ell com "la meua pintura de gènere" i de la que s'ha intentat trobar el leitmotiv de la representació a la literatura de Zola o Duranty, especialment a la novel·la Thérèse Raquin.
Però deixant a banda les hipòtesi sobre inspiracions, el que de veres m'interessa és l'escena: un home dret contra el llindar de la porta, mirada desafiant, postura tensa. D'esquenes hi ha una dona agenollada i visiblement avergonyida pel que sembla que ha estat (estarà) a punt de fer i que ens relata el cosset obert, un penjoll i un cosidor en forma d'intercanvi comercial en una transacció sexual.
L'espai reduit, les diagonals formades pel llit, la catifa i la mirada possessiva de l'home sobre la dona doten carreguen l'escena de gran sentit dramàtic i els contrastos com el llit impecable enfront la roba amuntegada; l'espill obrint l'espai a l'espectador mostrant la xemeneia que escapa a la visió del mateix; l'home burgés vestit amb tonalitats fosques i la jove de classe baixa semidespullada i blanca de la que brolla la llum junt a la llàmpara acaben
Tot i que aparentment no ho sembla, Degas fou un defensor del paper femení en la societat burgesa del moment i, especialment, de les joves explotades laboral i sexualment, així que no hauria de sorprendre aquesta pintura tan impactant exposant al públic una realitat que, malgrat estar refusada per les hipòcrites formes burgeses, era la trobada més cobejada a la nit.




Si vos ve de gust podeu llegir el primer capítol de Thérèse Raquin.

2 comentaris:

  1. Sempre m'ha semblat una imatge "dura", sòrdida diria jo. També perquè sempre he pensat que representava el moment posterior a la violació, amb el tio a punt d'anar-se'n i la xicona refent-se sense voler mirar-lo.

    ResponElimina
  2. Cert que és sòrdida però seria millor descartar la idea de la violació com a tal perquè més aviat és el sentit de remordiment de la jove que està a punt de vendre el seu cos el que la fa donar l'esquena. No hi ha hagut pas un forçament (el que no treu la violència de l'escena, clar).

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...